Hoe kan een fabrikant van sneeuwscooters de lucht domineren? Bombardier liet iedereen zien hoe dit mogelijk is. Vandaag de dag is het bedrijf een multinationale onderneming met twee grote divisies - Bombardier Aviation met het hoofdkantoor in Montreal en Bombardier Transport in Berlijn.
Maar het verhaal begon heel anders en heel lang geleden, in de jaren 1930, toen monteur Joseph-Armand Bombardier een voertuig bouwde dat op sneeuw glijdt. Hij was de man die in 1935 in Valcourt, Quebec, de eerste sneeuwscooter produceerde die kinderen naar school bracht en als ambulance optrad. Hij bouwde het met behulp van zijn eigen aandrijfmodel, wat echt revolutionair was voor het reizen in de sneeuw.
Geschiedenis en hoogtepunten
De geschiedenis van het bedrijf is lang en vol met ups en downs. De oprichter Joseph-Armand Bombardier kreeg zijn eerste patent in 1937, in de volgende vier tot vijf jaar richtte hij zijn bedrijf Bombardier Snow op en opende zijn eerste fabriek.
Hij leefde nog toen de sneeuwscooter een wereldwijd succes begon te worden. Na zijn dood in 1964 bleef het bedrijf zich ontwikkelen in verschillende sectoren. Bombardier lanceerde een waterscooter, de Sea-Doo, en ontwierp een gloednieuw all-terrain voertuig - de ATV.
De overname van Canadair in 1982 bracht het bedrijf in een nieuwe richting - de luchtvaart. Dit is het moment waarop de divisie Aerospace werd opgericht.
In 2013 richtte het bedrijf zich op twee belangrijke business lines: lucht- en ruimtevaartapparatuur en spoorvervoer. Deze twee sectoren vertoonden een groot groei- en winstpotentieel en vulden het bedrijf zowel operationeel als financieel aan.
Bombardier begon bedrijven in beide sectoren over te nemen en werd de leider in het spoorvervoer. Learjet werd een dochteronderneming die een grote stap voorwaarts betekende in de luchtvaartindustrie.
Maar de echte groei kwam in 2017 met een strategisch partnerschap met Airbus. Dit gaf Bombardier's straalvliegtuigfamilie een wereldwijde reikwijdte en stelde het bedrijf in staat om te schalen en aanzienlijke nieuwe waarde toe te voegen aan aandeelhouders, werknemers, klanten en leveranciers.
De Olympische Spelen in Vancouver in 2010 waren een trots moment voor het bedrijf. Bombardier ontwierp en vervaardigde de Olympische fakkel als symbool van het winterlandschap in Canada. Het was een herinnering aan de oorsprong van het bedrijf en vertegenwoordigde de sporen die de wintersporten in de sneeuw achterlieten.
Feiten en cijfers
In de jaren 2000 groeide Bombardier uit tot een wereldwijd succes. Het bedrijf sloot het boekjaar 2018 af met 16,24 miljard aan inkomsten. Momenteel ligt de focus van het bedrijf op de strategische samenwerking met Airbus en de C-serie vliegtuigen.
Sommige van de Bombardier vlaggenschipmodellen van vandaag zijn dat wel:
- Bombardier Global Express
- Bombardier Challenger 300
- Regionale lijnvliegtuigen - Bombardier CRJ700 series
- Zakelijke vliegtuigen - Bombardier Challenger 600 series
Momenteel produceert de lucht- en ruimtevaartdivisie van Bombardier twee commerciële en zeven zakenvliegtuigen. Ze is aanwezig in 28 landen en heeft een wereldwijd netwerk van servicecentra.
Erkenning en onderscheidingen
In de loop van haar lange geschiedenis heeft Bombardier Inc. wereldwijde erkenning en een uitgebreide lijst van prijzen ontvangen op gebieden zoals zaken, onderzoek en ontwikkeling, ontwerp, uitvoering, onderhoud, maatschappelijk verantwoord ondernemen, werkgelegenheid en meer.
In 2016 werd het bedrijf door Research Infosource na een investering van 2,29 miljard dollar in 2015 uitgeroepen tot Canada's top Investor Research and Development Investor. Bombardier ontving ook verschillende belangrijke prijzen in de categorie Automotive en Transport.
Bombardier staat genoteerd in de top 25 transportbedrijven van de 2019 Global 100 Most Sustainable Companies in de World Index. Ook is het bedrijf opgenomen in de 2018 Clean 200 Index en in de 2018 Best 50 Corporate Citizens in Canada Index.
Sinds de jaren dertig van de vorige eeuw is Bombardier gegroeid en veranderd en blijft het bedrijf nieuwe zakelijke inspanningen onderzoeken. Toch voldoet het bedrijf aan zijn engagement voor duurzaamheid, topkwaliteit en betrokkenheid bij de gemeenschap.
De kern van de strategie van Bombardier is de focus op het oplossen van de steeds groeiende behoefte van de wereld aan mobiliteit door middel van innovatie. Het bedrijf is toegewijd om de wereld op een duurzame manier te helpen door middel van transport.
Bombardier heeft naam gemaakt, zowel wereldwijd als lokaal, voor een hoge professionaliteit en best practices. En het verhaal over hoe een sneeuwscooterbedrijf uit Valcourt, Canada een wereldwijde leider in lucht- en spoorvervoer werd, blijft fascineren.
Meer info op: https://www.bombardier.com/en/home.html