keyboard_arrow_right Aanbieding toevoegen
keyboard_arrow_right Aanmelden
keyboard_arrow_right Registreren
keyboard_arrow_right Huis
keyboard_arrow_right Industrie
keyboard_arrow_right Zoeken
keyboard_arrow_right Verkopen

De DEUTZ-FAHR-geschiedenis is net zo lang als het indrukwekkend is.

Title picture

Het merk Deutz-Fahr heeft veel geschiedenis, maar het begon allemaal in 1864 met de N.A. Otto &Cie, opgericht in Keulen door Nicolaus Otto en Eugen Langen. Dit was de eerste fabrikant van verbrandingsmotoren ter wereld. Sinds 1938 staat het bedrijf bekend als de Klockner-Humboldt-Deutz AG.

Het bedrijf Gasmotoren-Fabrik Deutz AG (GFD) werd zes jaar later opgericht en in 1876 was Otto in staat om zijn werk aan het viertakt motorontwerp te voltooien.

De pionier

Otto ontwikkelde een ontstekingssysteem met behulp van een laagspanningsmagneet die door Bosch werd aangekocht. In 1894 werden in de fabriek van het Duitse filiaal in Philadelphia, VS, zelfrijdende machines, zoals tractoren, in productie genomen. GFD begon dertien jaar later met de productie van dieselmotoren. Intussen gebruikt Ettore Bugatti de fabriek in Keulen om vijf jaar op rij auto's te bouwen. Het bedrijf was in 1914 50 jaar oud en had toen al meer dan 2.000 mensen in dienst.

Het bedrijf Deutz AG werd in 1921 opgericht nadat het bedrijf en de Motorenfabrik Oberursel AG besloten de krachten te bundelen. Het F1M414-model was de eerste compacte trekker ter wereld die in 1936 in serieproductie ging. Hij werd 15 jaar lang direct geproduceerd, waarna hij opnieuw werd ontworpen en voor nog eens acht jaar in productie werd genomen.

Klöckner werd in 1938 gekocht en al snel werd het bedrijf omgedoopt tot KHD. Het stond voor Klöckner - Humboldt - DEUTZ AG, dat toevallig een van de grootste industriële bedrijven in Duitsland was. Helaas heeft de Tweede Wereldoorlog veel schade veroorzaakt, wat de reden was voor de productiestilstand die een paar jaar heeft geduurd. Na de oorlog werd het grootste deel van de Keulse productiefaciliteiten na de oorlog op de grond geëgaliseerd.

De Wederopstanding

Na de tweede wereldoorlog werd begonnen met een massale wederopbouw. In totaal is in vijf jaar tijd alles teruggegaan naar zijn oude staat. Meer dan 13.000 medewerkers waren er druk in de weer. Al snel werden de nieuwe motoren en de nieuw ontwikkelde voorwielophanging geïntroduceerd en dat stuwde het bedrijf naar een groot succes. In een paar jaar tijd begon het in Argentinië gevestigde bedrijf SIADA met de productie van Deutz-tractoren.

De eerste rupsbandtrekker werd in 1953 geassembleerd, vijf jaar later gevolgd door een geheel nieuwe serie tractoren. Een jaar later wordt er nog een contract met een Argentijnse partner getekend en vrijwel direct daarna wordt er met de productie begonnen. In 1964 neemt de KHD het Magirus logo over.

Het in 1965 geïntroduceerde vierwielaangedreven trekkerprogramma was een groot succes! Er werden meer dan 380.000 eenheden geproduceerd.

De officiële naam

Deutz-Fahr werd een officiële naam in 1968 toen de meeste aandelen van FAHR werden gekocht. FAHR maakte al deel uit van de KHD en had veel ervaring met de productie van landbouwmachines. Een jaar later werd ook Ködel&Böhm overgenomen. Het was een ander bedrijf dat zich had gespecialiseerd in het maken van landbouwmachines.

De productie in Argentinië begon in 1970, gevolgd door de introductie van de geheel nieuwe DEUTZ INTRAC-tractoren van DEUTZ enkele jaren later. Deze machines bleken zeer veelzijdig en effectief te zijn. In 1978 werd de Deutz DX-modellijn gelanceerd, die was voorzien van een elektrische koppeling, een geveerde cabine en een 4WD systeem.

Alle tractoren die na 1982 uit de assemblagelijn werden uitgerold, werden voorzien van het merk DEUTZ-FAHR.

De Miljoenenste Trekker

Fast-forward naar 1992, toen Deutz-Fahr hun 1.000.000.000ste tractor vierde. Sommige van de modellen die na 1993 op de markt werden gebracht, gebruikten de moderne, nieuwe automatische transmissie die door de SLH-groep (SAME+LAMBORGHINI+HÜRLIMANN) werd ontwikkeld, de zogenaamde Electronic Powershift. Een paar jaar later werden KHD en Deutz-Fahr onderdeel van SLH, waarna de SAME DEUTZ-FAHR GROUP werd opgericht.

Klöckner-Humboldt-Deutz AG werd in 1997 omgedoopt tot Deutz AG en richtte zich op de productie van een zeer breed scala aan motoren. Vier jaar later werd het geheel nieuwe Agrotron-trekkerprogramma geïntroduceerd. Het was voorzien van een gestroomlijnd ontwerp en nieuwe technologie, waaronder een CVT-transmissie.

Het bedrijf vierde in 2009 een eeuw van productie van dorsmachines.

Er werden verschillende nieuwe modellen gelanceerd en deze werden al snel erkend voor hun kwaliteiten. De Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV won in 2012 de Tractor of the Year award. De Deutz-Fahr 6-serie, uitgerust met de MaxiVision-cabine, won het jaar daarop de prestigieuze German Design Award. In 2014 won de Deutz-Fahr 9340 TTV dezelfde prijs, wat een groot succes was omdat de trekker een model met een hoog vermogenssegment was.

In 2017 werd de geheel nieuwe productiefaciliteit geopend. De gigantische fabriek in Lauringen is nog steeds de meest geavanceerde fabriek in Europa. Het was een zeer belangrijke investering en de totale kosten van het project bedroegen meer dan 90 miljoen euro.

Deutz-Fahr biedt een groot aanbod van wiel- en rupstrekkers, rupstrekkers en maaidorsers en landbouwtechniek.

Meer info op: https://www.deutz-fahr.com/en-ea/.



arrow_back_iosTerug