Laat u hier niet misleiden door de naam - New Holland is gevestigd in Pennsylvania, USA. Er is veel veranderd voor het bedrijf sinds 1895 en het verhaal heeft meer dan een paar wendingen. Tegenwoordig zijn er twee divisies van het bedrijf - Bouw en Landbouw.
De eerste stap
Abram Zimmerman was een smid - hij richtte het bedrijf op en begon al snel met het aanbieden van stationaire krachtcentrales aan boeren om te koppelen met apparaten als voermolens, waarmee hij begon met wat vandaag de dag New Holland Agriculture is. Hij besefte dat de motoren verder ontwikkeld moesten worden vanwege de koude winters in de regio en zijn nieuwe ontwerp maakte de energiecentrales betrouwbaar, zelfs wanneer ze aan vriestemperaturen worden blootgesteld. Dit was het eerste van vele succesvolle ontwerpen van New Holland Machine Company. Een van de belangrijkste apparaten bleek de zelfbindende balenpers te zijn.
Ondertussen startte de Belgische ingenieur Leon Claeys in 1906 zijn eigen bedrijf en begon hij met het maken van dorsmachines - zijn machines waren bedoeld om graan uit de gewassen te halen en Claeys was de man die de eerste maaidorser in Europa met zelfaandrijving creëerde. Op het einde van de jaren 50 was Claeys al een toonaangevende maaidorserfabrikant en het was zeker een van de grootste Europese maaidorsers.
De meervoudige acquisities
Sperry New Holland werd opgericht nadat Sperry Rand in 1947 - het jaar waarin het bedrijf een baanbrekende machine introduceerde - de hooimachine maaier-kneuzer, die een revolutie teweegbracht in het oogsten, New Holland overnam. Ondertussen kon Mano Brunen in datzelfde jaar een hydraulische graafmachine introduceren en richtte Simit op, die in 1970 met Fiat fuseerde nadat enkele generaties van de graafmachine op de markt waren gebracht.
Sperry New Holland werd in 1964 de hoofdaandeelhouder van Claeys. Claeys producten werden omgedoopt tot Claeyson en het merk Clayson kwam op de markt. Een paar jaar later wordt de eerste graaflaadmachine van het bedrijf onthuld.
In 1917 onthult Henry Ford de eerste Fordson-tractor en een jaar later ook Fiat. Henry Ford was in staat om een bedrijf te starten dat zich bleef ontwikkelen. Na vele decennia was de tractorenfabriek een groot succes en in 1986 nam het bedrijf Sperry New Holland over, dat onmiddellijk werd omgedoopt tot Ford New Holland Inc.
De Fabbrica Italiana di Automobili Torino (volledige naam van Fiat) was aanvankelijk een autofabrikant, maar begon al snel zwaardere voertuigen en machines te produceren. Een paar decennia later werd de Fiat Trattori-divisie opgericht, die in 1974 tot FiatAgri uitgroeide na de verkoop van meer dan een miljoen machines in eigen land. Precies 17 jaar later voegde de divisie 80% van Ford New Holland toe aan hun kapitaal. Ondertussen was Fiat-Allis zeer succesvol op de markt voor bouwmachines met een bijzonder sterke aanwezigheid in Latijns-Amerika. De eveneens door Fiat overgenomen bouwafdeling van New Holland droeg alleen maar bij aan de sterke marktpositie van de Italiaanse fabrikant.
Al deze veranderingen maakten New Holland uiteindelijk tot een wereldmarktleider met een uitzonderlijk breed productassortiment. Het moderne imago werd in 1996 voltooid. De bouwafdeling was blij met de 200.000ste geproduceerde schranklader, die een groot succes was.
In 1998 kon het bedrijf eigenaar worden van de Poolse maaidorserfabrikant Bizon. Het Poolse merk was in die tijd de bestseller op de binnenlandse markt en had ook relaties ontwikkeld voor de export met Oekraïne, Pakistan en Latijns-Amerika. Later dat jaar zette New Holland de reeds opgerichte joint venture tussen Fiat en de Turkse Koç Group voort. De Turkse fabriek produceerde eind 2011 meer dan 600.000 tractoren.
De CNH-ondernemingsoprichting
Slechts een jaar later fuseerden de Case Corporation en New Holland N.V. en zo ontstond de CNH-holding. Shanghai New Holland Agricultural Machinery Corporation Ltd. is in 2002 opgericht als resultaat van de samenwerking tussen New Holland en twee van de belangrijkste Chinese bedrijven uit de industrie. De joint venture is nu de grootste producent van landbouwmachines in China. De joint ventures van CNH in Turkije, India en China blijven tot op de dag van vandaag floreren.
De nooit eindigende uitbreiding
In 2009 presenteerde New Holland met trots de eerste tractor op waterstof die de wereld ooit had gezien. Een jaar eerder werd de E215B rupsgraafmachine met een emissiearme motor op de markt gebracht.
Een jaar later werd een nieuwe Russische fabriek in gebruik genomen. Het bedrijf is momenteel gevestigd in Italië, maar het productassortiment is beschikbaar in 170 landen. Het productportfolio omvat tractoren, balenpersen, koppen, verreikers, strooiers, ruwvoederwinning, maaidorsers, zaaimachines, gespecialiseerde oogstmachines. Compacte bouwmachines en bedrijfsvoertuigen zijn ook beschikbaar.
Meer informatie op: https://agriculture.newholland.com/nar/en-us