Komatsu is ontegenzeggelijk een van de grootste namen in de wereld van voertuigen die gebruikt worden in de bouw en zware machines. De geschiedenis van Komatsu gaat ver terug: het begon allemaal meer dan een eeuw geleden.
Komatsu IJzerfabriek werd in januari 1917 opgericht door het bedrijf Takeuchi Mining Industry. Het idee achter dit streven was dat het bedrijf mijnbouwapparatuur en -gereedschap voor hun eigen behoeften zou produceren. Vier jaar later werd het nieuw opgerichte bedrijf een aparte entiteit en werd het omgedoopt tot Komatsu Ltd., een bedrijf dat de naam Komatsu Ltd. kreeg. De eerste hydraulische plaatvormer werd in 1924 gebouwd.
DE KRAWLER
Een belangrijk moment was de introductie van de eerste Japanse rupstrekker in oktober 1931. Uiteraard werd hij gebouwd door Komatsu. Precies 3 jaar later werden de aandelen van het bedrijf genoteerd aan de Tokyo Stock Exchange. Een jaar later begon het bedrijf met de productie van gietstukken en staalmaterialen, het resultaat van jarenlang onderzoek en ontwikkeling. Komatsu's snelle groei resulteerde in de opening van een nieuwe fabriek in Awazu in 1938. De hydraulische persen waren eind 1941 in massaproductie. Een paar jaar later werd het model 1 geïntroduceerd - dit was het prototype van de eerste in Japan gebouwde bulldozer, die in 1947 werd geïntroduceerd - de D50. Slechts een jaar later werd de eerste in eigen beheer gebouwde dieselmotor in productie genomen. In 1952 verhuisde het bedrijf zijn hoofdkantoor naar Tokio en opende een nieuwe productiefaciliteit in Osaka, gevolgd door die in Kawasaki en Himi. In datzelfde jaar wordt de motorgrader opgenomen in de productportfolio. In 1953 voegden de vorkheftrucks, vrachtwagens en andere gespecialiseerde voertuigen zich bij het productassortiment van het bedrijf.
Komatsu maakte hun eerste export in 1955 toen een vloot van motorgraders uit Argentinië met succes werd geleverd. In datzelfde jaar werd de eerste hydraulische pers ook naar Argentinië geëxporteerd. De wiellader werd in 1956 geïntroduceerd, en later datzelfde jaar presenteerde Komatsu zijn assortiment in Peking en Sjanghai tijdens de Industrial Goods Fair en slaagde erin om voor het eerst een contract te scoren met een Chinese klant ooit. In 1958 werd een overeenkomst gesloten met het Indiase Ministerie van Defensie, waardoor Komatsu het recht kreeg om daar tractoren te produceren.
De jaren '60 waren dynamisch voor het merk, omdat ze in staat waren om een kwaliteitscontroleprogramma te integreren en een overeenkomst te tekenen voor de productie van dieselmotoren met Cummins Engine Co. De fabriek in Oyama begon in 1962 en het eerste overzeese verbindingskantoor van Komatsu werd geopend in India.
DE WERELDWIJDE ZAKELIJKE INSPANNINGEN
Het kenmerkende Komatsu-gebouw, dat vandaag de dag nog steeds als hoofdkwartier in Tokio wordt gebruikt, werd in 1966 voltooid, kort nadat het bedrijf met de productie van wielladers was begonnen. De N.V. Komatsu Europe S.A. is het jaar daarop in België van start gegaan. De eerste hydraulische graafmachine werd in 1968 in productie genomen, gevolgd door de assemblagelijn voor dieselmotoren in Oyama.
Komatsu America Corp. en Komatsu Singapore Pte. Ltd., een bedrijf dat zich in de toekomst zal gaan toeleggen op de assemblage van dieselmotoren. Begonnen in 1970 en 1971, gevolgd door Dina Komatsu Nacional S.A. de C.V. in Mexico in 1974. De eerste bouwuitrustingsunit die voor de kust werd gebouwd, was een bulldozer die in Komatsu do Brazil Ltda werd geassembleerd. In 1975. Komatsu Australia Pty., Ltd werd vier jaar later opgericht.
De productie in Indonesië begon in 1983 en een paar jaar later werden Komatsu America Industries LLC en Komatsu America Manufacturing Corp. opgericht, een jaar later gevolgd door Komatsu Industries Europe GmbH. in Duitsland.
In 1993 werden de Komatsu Cummins Engine Co., Ltd. en Cummins Komatsu Engine Company opgericht in respectievelijk Japan en de VS. Komatsu Changlin Construction Machinery Co. begon zijn activiteiten in 1995 in China. De daaropvolgende jaren werden gekenmerkt door talrijke andere inspanningen in China, de VS, Duitsland, Thailand en Zuid-Afrika. Het Komatsu Machine Tracking System (KOMTRAX) werd in 1998 geïntroduceerd. Komatsu Middle East FZE., opgericht in 1999 in de V.A.E., verharde de weg voor Komatsu naar het Midden-Oosten regio. De grootste mechanische wiellader ter wereld werd een jaar later geïntroduceerd.
DE VOORUITGANG IN TECHNOLOGIE
Aan het begin van de nieuwe eeuw besloot Komatsu alle voertuigen standaard uit te rusten met KOMTRAX. Het bedrijf verwierf ook bedrijven in de mijnbouw- en bosbouwmachinesindustrie. Enkele jaren later werd het eerste Autonoom Transport Systeem (AHS) ter wereld geïntroduceerd, gevolgd door de eerste hybride hydraulische graafmachine ooit.
Een aantal van de dochterondernemingen werden in 2011 gefuseerd. Twee jaar later werden de machinegestuurde bulldozers uitgerust met het eerste automatische bladbesturingssysteem ter wereld.
Vandaag de dag is Komatsu sterker dan ooit en biedt het een gigantisch scala aan apparatuur en machines zoals elektrische kabelschoppen, wielladers, bulldozers, dumptrucks en mijnbouwapparatuur. Het merk biedt ook motorgraders, vorkheftrucks, forwarders, oogstmachines, brekers en zelfs tunnelboormachines.
Meer info op: https://home.komatsu/en/