Het merk JCB is een acroniem van de volledige naam van zijn oprichter - Joseph Cyril Bamford. Het bedrijf is nu de grootste fabrikant van bouwmachines en -uitrusting ter wereld, gerund door een particuliere eigenaar.
Bamford besloot in 1945, na de Tweede Wereldoorlog, een kleine winkel te openen en zijn diensten waren niet langer nodig voor de Royal Air Force. Zijn bedrijf begon in Staffordshire op dezelfde dag dat zijn zoon werd geboren. Hij werkte hard en dit resulteerde in zijn eerste product, dat 3 jaar later werd geïntroduceerd. De Major Loader was een slim ontworpen front-end laadmechanisme en het was toevallig het eerste in Europa. De machine was revolutionair voor alle werkzaamheden in de landbouw. Het apparaat was ontworpen om gemakkelijk te worden bevestigd aan tractoren uit het Fordson Major-assortiment, maar Bamford begon zijn uitvinding naar Frankrijk te exporteren om zich aan te passen aan elke andere tractor.
DE EERSTE STAP NAAR SNELLE GROEI
De jaren '50 brachten verandering in JCB door de verhuizing van het bedrijf van Uttoexeter naar Rocester. Dit was een must vanwege de snelle groei die Bamford doormaakte op het gebied van zijn zakelijke inspanningen. De nieuwe locatie was een voormalige kaasfabriek, voorgesteld door Bill Hirst - de eerste leerling die door Bamford werd aangenomen. Het nieuwe hoofdkwartier van het JCB bedrijf werd geopend in 1950 en groeide uiteindelijk van één tot 175 hectare en dient nu als JCB World HQ.
Een grote stap vooruit voor JCB was de introductie van de graaflaadmachine - de eerste in zijn soort ter wereld. Bamford werd geïnspireerd door het idee tijdens een zakenreis en hij komt met de bevestiging van een graafarm aan de achterkant van een voorraad voorlader. Het eerste prototype werd in 1953 getoond.
Na nog eens tien jaar van succesvolle bedrijfsvoering en verkoop, zet Bamford de beroemde JCB-stunts in gang, die tot op heden een spectaculaire traditie zijn. Deze stunts waren een slimme marketingactie die de mogelijkheden van de machines liet zien.
DE EXPANSIE
Eind jaren '60 wordt meer dan de helft van de productie van JCB geëxporteerd en de koningin van Engeland reikte Bamford persoonlijk een prijs uit voor zijn enorme succes met de Export Achievement Award. Dit was de eerste van een totaal van 30 prijzen die JCB tot nu toe van de koningin heeft ontvangen.
De verreiker en zijn aangepaste versie, verkrijgbaar in configuraties met twee of vier wielen, werden respectievelijk in 1977 en 1979 op de markt gebracht. Bamford wist dat deze machines gemakkelijk een hit zouden worden in de bouwwereld.
1985 werd gekenmerkt door de introductie van de 3CX Sitemaster, een super belangrijk onderdeel van JCB's geschiedenis. De machine werd ontwikkeld na een ongewoon lang onderzoeks- en ontwikkelingsproces dat veel geld kostte om te worden voltooid, maar het resultaat was het waard: de machine werd de bestseller onder de graaflaadmachines. In datzelfde jaar werd de 100.000ste eenheid die van de productielijn van de graaf-laadcombinaties kwam rollen, in gebruik genomen. Drie jaar later toonde Bamford het JCB GT-concept - een suit-up graaflaadmachine met een topsnelheid van meer dan 100 mijl per uur. Het was niets anders dan een showauto die voor marketing werd gebruikt, maar de wereld had nog nooit eerder iets dergelijks gezien.
Bamford introduceerde de eerste trekker die na miljoenen investeringen in 1991 een ongewoon hoge snelheid op de markt kon brengen. Het was een revolutionair product dat de productiviteit van de boeren verhoogde. Een paar jaar later werd de schranklader met extra veiligheidsvoorzieningen geïntroduceerd. Hij bevatte een aantal innovaties en gepatenteerde technologie.
Snel vooruit naar 2004, toen JCB de 500.000ste eenheid markeerde die in hun fabrieken werd geproduceerd. Het was een enorm succes dat het bedrijf uiteindelijk, slechts vier jaar later, weer een grote stap voorwaarts zette: JCB opende een enorme gloednieuwe fabriek in Uttoexeter om de plannen van het bedrijf om de export uit te breiden naar nieuwe markten te dekken. Het productassortiment omvat destijds machines variërend van 7 tot 46 ton. In 2009 werd de 750.000ste machine geassembleerd. Slechts een jaar later werd een nieuwe dieplepelader met lage brandstofuitstoot geïntroduceerd.
DE INDRUKWEKKENDE CIJFERS
JCB produceerde hun 1.000.000.000ste eenheid in 2012. Vier jaar later werd de eerste graafmachine met wielen in plaats van rupsbanden in productie genomen en later dat jaar vierde de Fastrac-tractorproductlijn een succesvolle kwart eeuw op de markt. De daaropvolgende jaren zijn belangrijk, aangezien het bedrijf een order van 142.000.000.000 dollar van het Amerikaanse leger binnenhaalde en later 1.600 vorkheftrucks leverde die ontworpen waren voor gebruik op ruw terrein. In datzelfde jaar werd de JCB Access productlijn gelanceerd, met verschillende magazijnschaarmodellen.
De minigraafmachines en de schranklader met een unieke telescopische giek werden geïntroduceerd, gevolgd door de baanbrekende elektrische versie die vorig jaar voor het eerst werd getoond.
JCB verkoopt een uitzonderlijk breed scala aan machines, waaronder rupsladers, graaflaadmachines, vorkheftrucks, minigraafmachines en dumpers. De rest van het machineprogramma van JCB omvat verreikers en wielladers, schrankladers, schrankladers, graafmachines en tractoren.
Meer info op: https://www.jcb.com/en-gb