In tegenstelling tot de meeste andere Europese vrachtwagenfabrikanten, gaat de geschiedenis van Iveco minder dan 50 jaar terug. Toch heeft het merk in de loop der tijd een opmerkelijk succes geboekt.
De inhuldiging
Het merk Iveco is geboren in het begin van 1975 na de fusie van vijf verschillende bedrijven. De naam van het merk is een afkorting van Industrial Vehicles Corporation. Fiat Industrial Vehicles, OM, Lancia Special Vehicles, Lancia Special Vehicles, Unic en Magirus-Deutz hebben hun krachten gebundeld om dat te realiseren. Het merk wilde producten lanceren tot ver buiten de Europese grenzen - de Noord-Amerikaanse, Noord-Afrikaanse en Noord-Afrikaanse Russische markten waren het doelwit. Dit was een echt ambitieus plan, maar het bleek ook een realistisch plan te zijn.
Na een paar jaar ontwikkeling van het modelassortiment werd in 1982 een nieuw Iveco-logo geïntroduceerd. Het lichte commerciële model Daily, dat in 1978 debuteerde, is na vele nieuwe generaties nog steeds in productie. Het hele merk had een interessante managementstructuur en er waren meerdere divisies zoals vrachtwagens, bussen, brandweervoertuigen en motorontwikkeling en -productie. De Iveco turbodieselmotor werd in alle assortimenten gebruikt en in 1985 werd de eerste direct ingespoten diesel in het lichte voertuigassortiment geïntroduceerd, vier jaar later gevolgd door een EGR-klepsysteem. Iveco was eigenlijk de eerste fabrikant die turbodieselmotoren introduceerde voor zware industriële voertuigen.
De TurboStar
1984 stond in het teken van het zware vrachtwagenprogramma TurboStar. Het was een zeer succesvol model in heel Europa. De buitenlandse expansie van het merk was nog maar net begonnen en er werd een joint venture met Ford Truck Ltd. opgestart. De Standard Product Range (kortweg SPR) werd eind jaren '80 geïntroduceerd en veranderde uiteindelijk het bedrijf. Rond die tijd bundelden Iveco en Astra - een bedrijf gespecialiseerd in bouw- en mijnbouwvoertuigen - hun krachten. Een paar jaar later werd het nieuwe Daily-model met een milieuvriendelijke motor een onmiddellijk succes op de markt. Het werd een leider in zijn segment in Europa.
Iveco kocht 52% van Ford in 1986 en gaf vorm aan de Iveco Ford Truck Ltd., een bedrijf dat zich richtte op het ontwikkelen van een milieuvriendelijke motor. Joint venture.
De jaren '90 werden gekenmerkt door het streven van Iveco naar wereldwijd succes. Het gloednieuwe Euro-productassortiment werd geïntroduceerd - het bood vier verschillende types vrachtwagens op basis van klasse en gewicht. De Iveco EuroCargo en Iveco EuroTech modellen werden door de Europese markt zeer goed geaccepteerd en beide trucks werden in 1992 en 1993 onderscheiden met de Truck of the Year award. De Iveco EuroTrakker en de Iveco EuroStar modellen behoorden ook tot de best verkochte trucks in hun segment.
De Aanwinsten
De vroege jaren '90 werden ook gekenmerkt door enkele belangrijke overnames. Iveco kocht Pegaso in 1990, gevolgd door Seddon Atkinson in 1991. De Nanjing Motor Company begon met de assemblage van de Daily modellen in China in 1991. ITAL (wat staat voor Iveco Trucks Australia Ltd.) werd opgericht in 1992.
De tweede helft van de jaren '90 was een belangrijke periode voor het merk. De geheel nieuwe Cursor motoren werden geïntroduceerd, gevolgd door de oprichting van de Naveco joint venture die Iveco modellen voor de Chinese markt produceerde. In 1996 kocht Iveco ook Carniva, waardoor het bedrijf het Eurofire-model kon lanceren. De busdivisie introduceerde het nieuwe EuroClass model dat veel aandacht trok en in 1995 de Coach of the year award won. Drie jaar later werden de Cursor 8 en de Cursor 10 motoren geïntroduceerd. Zij waren de eersten in hun soort met een turbine met variabele geometrie en een common rail brandstofsysteem.
In 2002 werd de gloednieuwe Stralis-serie vrachtwagenmodellen op de markt gebracht. Het bedrijf kocht daarna de Renault-busdivisie en breidde zijn Chinese activiteiten uit via een joint venture met Changahou Bus Co. in China.
De verdere uitbreiding
Rond het 30-jarig bestaan van het bedrijf heeft het management zijn Chinese aanwezigheid nog verder vergroot. De SUV Massif werd gelanceerd, evenals de verbeterde versies met vierwielaandrijving van enkele van de vrachtwagenmodellen. De busdivisie Irisbus introduceerde ook een aantal nieuwe modellen.
Het bedrijf groeide uiteindelijk uit tot CNH Industrial in 2011 - een holdingreus die in 190 landen aanwezig is en die momenteel wereldwijd meer dan 70.000 mensen tewerkstelt. Iveco won zelfs de 33ste Dakar Rally in 2012. Het jaar daarop won het topmodel van Iveco Stralis de prestigieuze Truck of the Year award en de nieuwe generatie van de Daily modelreeks won de Van of the Year award in 2015.
De enorme productportfolio van Iveco bestaat vandaag uit lichte, middelzware en zware vrachtwagens, bouwvoertuigen, dumpers en dumpers, maar ook een breed gamma gespecialiseerde machines en bussen.
Meer info op: https://www.iveco.com/Pages/welcome.html.