De vrachtwagenindustrie is complex. Naast het kapitaalintensieve karakter van hun bedrijf, hebben vrachtwagenfabrikanten ook hoge verwachtingen van zowel de overheid als de klanten, die meestal ook bedrijven zijn. Als gevolg daarvan moeten ze de algemene vooruitgang in de industrie bijbenen en ook hun eigen innovatieve kanten ontwikkelen om te kunnen floreren.
Hieronder volgen 7 van die merken die een wijdverbreid gebruik hebben weten te bereiken.
Iveco Truck
Of het nu gaat om lichte, middelzware of zware voertuigen, Iveco's bedrijfsvoertuigen hebben een reputatie opgebouwd als een van de beste voor de bouw, brandbestrijding en defensie. De drie types voor speciale toepassingen worden verkocht in het gamma, waarbij de New Daily in de frontlinie van het gamma lichte voertuigen staat. Het middenassortiment van de fabrikant omvat de Eurocargo, terwijl de Stralis en Trakker tot het zware gamma behoren.
De lichte tot middelzware S- en Z-serie zijn oud en sterk. De uitsluitend middelgrote Iveco-Magirus MK, Ford Cargo en Eurocargo zijn opgevolgd door de zware EuroStar, PowerStar, Stralis en Trakker en door de nieuwste, de S-way, die in 2019 is uitgebracht. De EuroStar en Trakker zijn speciaal ontworpen voor off-road en bouwwerkzaamheden. De Iveco Astra is gemaakt voor zware bouw-, olie- en gas- en mijnbouwtaken.
Iveco is een zeer innovatieve vrachtwagenfabrikant die de nieuwste engineeringtechnologieën toepast op zijn producten. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een reeks herstructureringen ondergaan en heeft actief andere merken overgenomen. Geen wonder dat het nu meer dan 10% van de Europese vrachtwagenmarkt voor zijn rekening neemt. Vorig jaar verkocht het bedrijf maar liefst 134.300 trucks aan klanten uit de hele wereld.
Mercedes-Benz vrachtwagen
Mercedes-Benz. Het Duitse wereldwijde automerk dat bekend staat om zijn kwaliteit en duurzaamheid. Of het nu gaat om bouw, distributie, mijnbouw of speciale doeleinden, Mercedes heeft een product dat aan uw behoefte voldoet. Voor alle bouwprojecten, zowel op de site als onderweg, bevat Axor, in zijn stalen carrosserie, een heleboel verbazingwekkende ideeën die bevestigen dat een hoog draagvermogen en een laag stoeprandgewicht samen kunnen bestaan.
Wat zelfs het meest verbazingwekkend is, is de hoge prioriteit die Mercedes geeft aan de veiligheid van de gebruikers van zijn producten. Zo heeft de Axor bijvoorbeeld een led-dagrijlicht, een antiblokkeerremsysteem (ABS) en een bijzonder korte remweg. En als u een vrachtwagen wilt hebben voor de distributie, ga dan voor de Actros. De Actros is betrouwbaar en kosteneffectief en biedt transport over lange afstanden, met een capaciteit van 18 tot 26 ton. Hij maakt gebruik van de Active Break Assist 2, een geavanceerd veiligheidshulpmiddel dat kan reageren op stationaire obstakels. De verschillende cabinevarianten van de Actros zorgen er ook voor dat er een oplossing is voor de distributiebehoefte van elke klant.
Bovendien maakt Mercedes speciale trucks zoals de Unimog U 4000/5000 waarvan de off-road capaciteiten, het compacte en robuuste ontwerp en de eindeloze bevestigings- en montagemogelijkheden elk van uw gewenste eigenschappen van een veelzijdige truck zullen aanvinken. Vanaf 2019 had Mercedes een marktaandeel van 6% in de EU, met dank aan de toenemende vraag van inheemse klanten.
DAF
Het verbeteren van de transportefficiëntie is altijd het doel geweest van DAF. En dat heeft zijn hoogtepunt bereikt in zijn streven om toonaangevende vrachtwagens en aanverwante diensten te produceren. Met zijn langdurige en hoogdravende relatie met Leyland is DAF in staat geweest om zware voertuigen uit te rollen voor een breed scala aan toepassingen. De huidige modellen omvatten de CF-, XF- en LF-serie.
De CF-serie, die sinds 1991 wordt geproduceerd, heeft een aandrijflijn die zowel handmatig als automatisch is uitgerust met een wegwachter en een Eaton Fuller 18-versnellingsbak. De XF-serie is een serie semi-trucks met de International Truck of the Year 2007, de XF 105, een ZF AS Tronic-versnellingsbak die zowel in elektronisch als in handmatig formaat wordt geleverd. De XF-serie bestaat uit langeafstands semitrucks met cabine-overbrenging.
Als u op zoek bent naar compactere, licht tot middelzware vrachtwagens, dan is de DAF LF-serie er. De LF 45 en LF 55 zijn er zowel in een distributie- als in een pick-up versie. Op 16 maart 2020 heeft DAF zijn eerste elektrische vuilniswagen geleverd aan het Nederlandse openbare afvalverwerkingsbedrijf ROVA. Het voertuig, de CF Electric 6×2, werkt op een zero-emissie VDL elektrische aandrijflijn en heeft zijn aandrijflijn aangedreven door een batterij met een totale bruto energie-inhoud van 170 kWh, die in 30 minuten tot 80% van de capaciteit kan worden opgeladen.
Eerder vorig jaar/in 2019 had DAF Trucks een zeer goede bedrijfstijd. Het bedrijf veroverde een marktaandeel van 16,2%, het op één na hoogste in zijn geschiedenis, in het zware segment, om zich in de top 3 van grootste vrachtwagenfabrikanten van Europa te lanceren. In het light-duty segment won het bedrijf meer dan 7,1% van de totale EU-markt. En in totaal produceerde het bedrijf voor dit jaar 64.090 trucks.
MAN
MAN is een van 's werelds grootste producenten van vrachtwagens. De in Duitsland gevestigde fabrikant heeft vrachtwagens met een diesel- of aardgasmotor die zowel voor commerciële als voor militaire doeleinden goed functioneren. De categorie commerciële trucks omvat de merken LE, ME, FE, CLA, TGL, TGM, TGA, TGX/TGS en MAN TGE.
De CLA is een middelzware tot zware vrachtauto met een forward control body type. Het voertuig heeft een exclusieve optie voor een zescilinder turbo dieselmotor. De TGL, TGM en TGX/TGS behoren allemaal tot het TG-gamma en hebben een volledig digitaal instrumentarium, terwijl de TGA niet meer in productie is. Met de TGE biedt MAN echter een hogere servicegraad voor professionele klanten.
MAN produceert ook tactische trucks voor militaire taken. De trucks voor dit doel zijn de HX, LX/FX en SX. In 2019 boekte Man Truck & Bus een omzet van ongeveer 11 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 371 miljoen euro.
Ford Truck (NYS: F)
Naast zijn reputatie als de historische initiatiefnemer van grootschalige autofabricage en industrieel personeelsmanagement, heeft Ford ook het record voor het maken van een van de beste merken van vrachtwagens. De Ford F-serie, die sinds 1948 in productie is, bestaat uit zowel lichte als zware vrachtwagens. Vrachtwagens in het lichte segment worden op de markt gebracht als full-size pick-ups.
De heavy-duty serie, ook wel bekend als de Super Duty serie, bestaat daarentegen uit chassiscabinetrucks, middelzware trucks en pick-ups. Momenteel bestaat de Ford F-serie uit de F-250, F-450 Super Duty pickups, F-450/550 Super Duty chassiscabines, F-650/750 Super Duty Class 6-8 trucks en de F-150 pickup, de meest populaire.
De F-150, nu in de dertiende generatie, was de eerste pick-up met adaptieve cruisecontrol, die om veiligheidsredenen snelheidsregeling met radarsensoren mogelijk maakt. De elektrische versie, de F-150 Electric Pickup, zal naar verwachting na de verversing van de F-serie in 2021 in productie gaan. Ford-auto's zijn vooral in Noord-Amerika populair. Alleen al in het eerste kwartaal van 2019 behaalde het bedrijf een winstmarge van 6,1%. De lagere vraag in China en Zuid-Amerika is echter de ondergang van het bedrijf, dat verantwoordelijk is voor ten minste een operationeel verlies van 100 miljoen dollar in de loop van het kwartaal.
Renault Trucks
Als u een vrachtwagen met het meest robuuste en winterharde interieur wilt, moet u voor een Renault-vrachtwagen gaan. Renault-trucks zijn geschikt voor verschillende doeleinden, zoals levering, distributie en bouw. Zo zijn de Renault Master en de Renault Maxity beide gebouwd voor levering. De Master wordt geleverd in de vorm van een bovenste middelgrote bestelwagen, terwijl de Maxity is ontwikkeld als een lichte commerciële truck met een cabine over de motor.
Voor de distributie is de Renault Trucks D, een gamma van middelgrote voertuigen, gewoonweg perfect. De aandrijflijn van de D, die als opvolger van de Midlum werd gelanceerd, werkt op een automatisch transmissiesysteem met meerdere carrosseriestijlen. Voor de bouw heeft u nog meer keuzemogelijkheden. De Renault Trucks C en Renault Trucks K, twee gamma's van middelzware en zware vrachtwagens, staan voor u klaar. Zonder in te boeten aan comfort en veiligheid werken ze met respectievelijk een tijdelijk hydrostatisch tractiesysteem en een vierwielsysteem.
Misschien verklaart de diversiteit van het aanbod van het bedrijf waarom het de afgelopen vijf jaar een gestage groei van de inkomsten heeft gekend. In 2018 factureerde het bedrijf een totaal volume van 54.868 voertuigen, een stijging van 10% ten opzichte van het voorgaande jaar, en noteerde het een gemiddelde omzetgroei van 11% voor zijn lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen. In datzelfde jaar kon het bedrijf zijn verkopen in Afrika met maar liefst 25% laten groeien.
Scania
Scania is al meer dan 125 jaar actief. En het helpt al even lang andere bedrijven. De Zweedse fabrikant heeft in die jaren de kennis verworven die nodig is om voertuigen te produceren die betrouwbaar en efficiënt genoeg zijn om de winstgevendheid van de bedrijven die ze gebruiken daadwerkelijk te verhogen. In feite probeert hij altijd eerst zijn klanten te begrijpen en hen dan pakketten met op maat gemaakte diensten te geven. Scania's lijst van overdekte industrieën omvat de bouw, de detailhandel, de landbouw, de petrochemie en zelfs de bosbouw!
Als u aan distributie- en korteafstandsverplichtingen moet voldoen, dan is deL-serie die het bedrijf in december 2017 op de markt heeft gebracht, iets voor u. De volgende generatie is speciaal ontworpen voor overvolle steden. Hij is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: de L-Cab Day Low, de laagste in het assortiment die de voorkeur geniet vanwege de hoogte, de L-Cab Day Normal met lage instap en uitstekend zicht, en de L-Cab Day High, de perfecte comfortabele werkomgeving voor de stad. Voor deze serie heeft de fabrikant een breed scala aan aandrijflijnen, zodat u altijd een goede pasvorm kunt krijgen op basis van verschillende specificaties, zoals de versnellingsbak, achterasversnelling, asconfiguratie en chassishoogte.
Naast de L-serie kunt u ook de oude producten van de andere fabrikant uitproberen, waaronder de P-, G-, R- en S-serie, afhankelijk van uw zakelijke behoeften. Scania heeft een consistente groei van de omzet gekend, met een toename van de netto-omzet in 2018 met meer dan 11% in 2019.