Met meer dan 180 jaar geschiedenis behoort Volvo CE (dat staat voor Volvo Construction Equipment) tot de oudste merken op de markt van vandaag. Het begon allemaal met de 27-jarige Johan Theofron Munktell, die in 1832 in de Zweedse stad Eskilstuna een winkel opende. De gouverneurs benoemen hem om te helpen bij de ontwikkeling van de lokale industrie. Munktell's vorige baan in Stockholm werd ingenomen door een andere ingenieur, Jean Bolinder, die samen met zijn broer Carl Gherard naar Engeland ging om meer te weten te komen over de technische processen. Munktell deed jaren daarvoor hetzelfde. Nadat Jean Bolinder met zijn broer terugkeerde naar Zweden, begonnen ze met zijn tweeën een bedrijf. Honderd jaar nadat Munktell zijn inspanningen in Eskilstuna had opgestart toen het bedrijf Bolinder verhuisde en uiteindelijk fuseerde met Munktell, waardoor het bedrijf AB Bolinder-Munktell, dat Volvo in 1950 kocht, vorm kreeg, snel vooruit ging.
DE INNOVATIES
Ik kijk terug: Munktell's eerste echte fabriek werd geopend in 1839, en 1844 was het exacte jaar waarin de gebroeders Bolinder naar Stockholm terugkeerden en de Kungsholmens Gjuteri & Maskin Verkstad stichtten. Negen jaar later werd de eerste in Zweden gebouwde locomotief ontworpen en geproduceerd door Munktell. Na jaren van succesvolle inspanningen en groei maakten de gebroeders Bolinder deel uit van het team dat in staat was om de eerste onderzeeër ter wereld te creëren die in staat was om een torpedo onder het wateroppervlak af te vuren - dit gebeurde in 1880. De broers creëerden de eerste Zweedse verbrandingsmotor in 1893, bekend als het Weylandoctrooi).
De 20e eeuw begon met een knal voor Munktell: in 1906 kwam hij met een stoom aangedreven wegwals, wat betekende dat hij in staat was om bouwmachines te maken voordat tractoren populair werden. In feite was hij degene die slechts 7 jaar later de eerste tractor in Zweden introduceerde.
AB Bolinder-Munktell werd opgericht in 1932 na de fusie tussen de twee bedrijven. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog voegde het nieuw opgerichte bedrijf vliegtuigmotoren toe aan hun productielijnen. Volvo kocht het bedrijf in 1950 en slechts vier jaar later werd de eerste wiellader met een aanbouwapparaat dat ze ooit gebouwd hadden, geïntroduceerd. De machine was ook een van de eerste in zijn soort ter wereld.
De gelede vrachtwagen werd voor het eerst getoond in 1966. Zes jaar later werd het nieuwe speciale ontwerp van de machinecabines geïntroduceerd. Het was voorzien van een slim ontwerp dat de bestuurder beschermt bij een ongeval. De productlijn voor stijve transporteurs werd in 1982 gecreëerd. Drie jaar later werd de VME Group opgericht, gevolgd door Volvo's partnerschap met Clark Equipment, waardoor het Zweedse merk toegang had tot de Amerikaanse markt.
DE UITBREIDING VAN DE PORTEFEUILLE
Begin jaren '90 was er sprake van een snelle groei van de productportfolio: er werden dozers, wielladers en graafmachines aan toegevoegd nadat Volvo naast de aankoop van alle VME-aandelen nog een paar andere bedrijven had overgenomen. In 1997 was het bedrijf al begonnen met de productie van sorteermachines en zware wielladers die zeer zuinig met brandstof omgingen. Een scharnierpunt voor het bedrijf was 1998, toen ze de bouwmachinedivisie van Samsung Heavy Industries konden overnemen.
In het begin van de 21e eeuw kon Volvo CE een compleet nieuw ontwerp voor haar graaflaadmachines introduceren, gevolgd door geheel nieuwe modellen voor schrankladers. In 2005 werd een nieuwe 70-tons graafmachine in productie genomen. Slechts een jaar later werd het eerste Volvo diesel-elektrische hybride systeem geïntroduceerd.
In 2007 werd de eerste gelede truck met volledige vering ter wereld geïntroduceerd, gevolgd door hun grootste tot nu toe 50-tons lader. Datzelfde jaar kocht Volvo een Chinese fabrikant van wegenbouwmachines. Zeven jaar later kon het bedrijf de vrachtautofabriek van Terex kopen.
Een paar jaar later toonde Volvo voor het eerst zijn Co-Pilot systeem, gevolgd door een state-of-the-art elektrisch en volledig autonoom ladingdragerconcept.
In 2017 werd het hoofdkantoor van Volvo CE verplaatst van België naar Zweden en het zal waarschijnlijk in Stockholm blijven zolang het bedrijf bestaat. Ze kondigden aan dat de werkzaamheden aan elektrische machines en voertuigen doorgaan en dat er binnenkort een kleine vloot van elektrische graafmachines en laders op de markt wordt verwacht. Het huidige portfolio van het merk omvat verschillende soorten en maten graafmachines en gelede vrachtwagens, maar ook laders, compacte machines, wegenbouwmachines, verdichters, wegverharders en bosbouwmachines.
Meer info op: https://www.volvoce.com/global/en/