Grote verhalen beginnen vaak met een eenvoudige stap. De ontwikkeling van CLAAS vormt hierop geen uitzondering. August Claas en zijn drie broers - Franz, Theo en Bernhard - legden in 1913 de basis van het merk CLAAS door de productie van strobindmachines die productief en betrouwbaar bleken te zijn. Uiteindelijk kregen ze een paar patenten voor de knoper die ze begonnen te produceren.
Na de Eerste Wereldoorlog konden de gebroeders de voor hun werkproces benodigde gereedschappen en machines aanschaffen, maar het vinden van materialen voor de productie van de strobinders bleek bijna onmogelijk en daarom werden de tweedehands machines in eerste instantie gereviseerd. Door problemen met het touw dat bij de latere productie werd gebruikt, ontwikkelde en patenteerde August Claas de knopermachine. Al snel herkende de Duitse landbouwvereniging het apparaat als het beste wat er is. De combinatie van de strobinder en de knoper bleek een groot succes en in 1930 werden meer dan 10.000 Claas-strobinders verkocht en werd het bedrijf uitgebreid naar andere Europese landen.
De belangrijkste stap
Het hoofd van het Instituut voor landbouwtechnologie van de universiteit van Bonn-Poppelsdorf - professor Karl Vormfelde - was degene die voorstelde om rooiers op grote schaal in Europa te introduceren nadat ze hadden gezien hoe ze de landbouwsectoren in de VS, Canada en Australië hadden verbeterd. Al snel introduceerde Claas een maaidorser die ontworpen was om aan de behoeften van de typische Europese boer te voldoen. De machine was revolutionair en dreef Claas voor op de concurrentie. Tussen 1936 en 1939 werden er honderd exemplaren van de machine gemaakt. De overheid heeft de productie van de maaidorser in de jaren daarna langzaam maar zeker onderdrukt en vervolgens volledig verboden. Claas ging zich toeleggen op bewapening om te kunnen blijven drijven, maar er waren al 1.400 maaidorsers verkocht, dus ze gingen gewoon aan de volgende werken.
Domineren van de oogstmachines industrie
Engeland werd eind jaren '40 een grote markt en werd de reden voor de herstart en verdere ontwikkeling van Claas' productie. Het bedrijf leverde de nieuwe markt met de geheel nieuwe SUPER maaidorser. Een uitbreiding van de faciliteit en de kracht van de productie-eenheid was de logische volgende stap.
In het begin van de jaren '50 had Claas geen echte concurrentie op de maaidorser markt in Europa, maar dit veranderde tegen het einde van het decennium. Om leider te blijven in de stijgende concurrentiestrijd, besloot Claas alles in te zetten op de maaidorser en werd het grootste deel van het geld in de verhoogde productievolumes van de machines gestoken. Het bedrijf richtte ook een netwerk van importeurs op voor verschillende landen en bestudeerde verschillende nieuwe overzeese markten. Het aantal werknemers groeide van 127 mensen in 1945 tot maar liefst 5.300 mensen in 1968. Het aantal maaidorsers steeg met gemiddeld 80% per jaar en eind jaren '60 verlieten meer dan 200.000 machines de fabriek, waardoor Claas al een wereldleider was geworden. Het markttempo vertraagde echter en de vraag naar landbouwmachines kwam in het begin van de jaren '70 tot stilstand. Het bedrijf moest het bedrijf herstructureren om te kunnen blijven floreren. Nadat de directie van Claas besloot enkele kleinere bedrijven over te nemen en nieuwe productiefaciliteiten op te zetten, werd de eerste hakselaar met eigen aandrijving geïntroduceerd: de CLAAS JAGUAR machine bleek zeer belangrijk voor de groei van het bedrijf. Een later model van CLAAS JAGUAR werd de wereldleider in zijn segment. De CLAAS DOMINATOR rooier werd in de jaren '70 geïntroduceerd en werd al snel ook een marktsucces. Het Claas Dominator 80 model werd de meest succesvolle rooier ooit verkocht in Europa en het grotere Claas Lexion model dat later werd geïntroduceerd was even succesvol.
Het computergestuurde landbouwgegevenssysteem Agrocom werd in 1988 als dienst gelanceerd. Natuurlijk moest er een tractor aan het productportfolio worden toegevoegd. De ingenieurs werkten al sinds eind jaren '60 aan zo'n machine.
De uitbreiding
Claasmachines werden in de jaren '70 in veel verschillende landen verkocht, waaronder de Sovjetmarkt. Ondertussen werd de Claas Xerion modelreeks eind jaren '90 geïntroduceerd en bleef het een van de belangrijkste modellen voor de groei van het bedrijf naast de Axion die in het daaropvolgende decennium (1997) werd geïntroduceerd. Het bedrijf breidde in de daaropvolgende decennia uit over de hele wereld en kocht tussen 2003 en 2008 zelfs alle aandelen van Renault Agriculture. Al snel werd het volledig nieuwe tractorprogramma toegevoegd aan de productportfolio van het bedrijf en verstevigde het zijn aanwezigheid als marktleider in de landbouw. Momenteel hebben de dochterondernemingen van het bedrijf, Claas Iberica en Claas Italia, hun eigen distributienetwerken.
Claas biedt een zeer grote verscheidenheid aan tractoren, hakselaars en maaidorsers, maar ook balenpersen, verreikers en wielladers.
Meer informatie vindt u op https://www.claas-group.com