De verwerking van materialen is in feite zo oud als de menselijke beschaving, omdat de mensheid altijd de behoefte heeft gehad om grondstoffen of goederen van hun oorspronkelijke locatie te verplaatsen naar een plaats waar ze voor een bepaalde taak zullen worden verwerkt of gebruikt. Dit vereiste verschillende middelen voor het verzamelen van de materialen, evenals hun laden, transport, verwerking en distributie. In het begin werden materialen op een eenvoudige manier behandeld, meestal één eenheid per keer.
De vader van de industriële techniek – Fredrick Taylor, was ook degene die veel aandacht heeft besteed aan de verwerking van materialen. Als een belangrijke stap in elke toeleveringsketen moesten de laadprocessen worden verbeterd. Al snel werd de vorkheftruck uitgevonden. De eerste machine van dit soort werd geïntroduceerd in 1915 en het werd al snel een echt belangrijke nieuwigheid. Het was de meest efficiënte machine voor elk magazijn om te gebruiken, omdat pallets probleemloos werden afgehandeld, ongeacht hun gewicht. Hierdoor werden materialen en goederen veel sneller afgehandeld. Al snel waren heftrucks in staat om pallets echt hoog op te tillen, en het pallet rack was de volgende feature die geïntroduceerd moest worden.
In de late jaren 1920 werden pallet rekken voor verticale opslag geïntroduceerd. Hierdoor konden magazijnen in hoogte toenemen in plaats van meer ruimte op de grond te nemen.
De jaren 40 en 50 van de 20e eeuw waren periodes gericht op het vinden van efficiënte oplossingen om de intensieve materialen handling processen te verbeteren. Mechanisatie, meer in het bijzonder pallet liften, was het antwoord. Mensen begonnen met het gebruik van de term 'eenheidsbelasting', wat betekende dat pallets de magazijnruimte moesten optimaliseren. Het concept werd uitgebreid gebruikt in de jaren vijftig toen het onderdeel werd van de intermodale container oplossing, wat betekent dat freights opeenvolgend geladen konden worden op trucks, treinen en schepen. Toch zijn handmatige operaties vaak nodig, wat betekent dat werknemers hun handen gebruiken voor operaties zoals legen, vullen, heffen of verlagen van bij en pakjes. Er zijn tal van ergonomische middelen die hun werk verbeteren, zoals positionerings apparatuur (Lift, Tilt en draaitafels, balancers, takels, enz.). Er is een verscheidenheid aan semi-automatische machines en apparaten voor materiaalhantering beschikbaar vandaag.
Als je denkt aan materiaal overslag apparatuur, moet je zelfs karren en kruiwagens in de categorie opnemen. Alle soorten kranen, industriële trucks, vorkheftrucks, elektrische sleepboten en andere machines zijn ook onderdeel van die categorie, omdat ze het enige middel zijn dat in staat is om zware ladingen te hanteren, vervoeren en opslaan. Trailers zijn ook een belangrijk onderdeel van de vergelijking. Een ander zeer belangrijk onderdeel van het segment zijn de monorails en de verschillende soorten transportbanden die kunnen worden aangedreven of verplaatst door systemen met behulp van zwaartekracht. We hebben al containers en pallets genoemd.
Transportbanden zijn van cruciaal belang voor de verwerking van materialen, en ze zijn al lange tijd. De eerste primitieve versie werd getoond in 1795 en het was een eenvoudige riem bewegen over een houten platform. Het ontwerp veranderde nauwelijks meer dan een eeuw, maar in het begin van de 20e eeuw verbeterden ingenieurs ze. Al snel paste de automobielindustrie de transportband aan en verhoogt de productiviteit vele malen. Henry Ford introduceerde de technologie in zijn fabrieken en de massaproductie gebeurde als nooit tevoren. Mijnen gebruikten ze ook uitgebreid, en de periode na de Tweede Wereldoorlog was een tijd voor het invoeren van moderne materialen. Transportbanden werden in de jaren vijftig veel veiliger. In de jaren tachtig hadden transporteurs reeds intern gemonteerde rollers, trekkers en motoren.
Kranen zijn de nuttigste stukken zware machines voor het hanteren van materiaal. Afhankelijk van de locatie en het type materiaal kunnen kranen zowel verticaal als horizontaal zijn. Ze verhogen de flexibiliteit van de materialen behandelingsprocessen in vergelijking met transportbanden. Ze zijn gekend om te bestaan sinds het Romeinse Rijk, en de eerste moderne kraan werd getoond in het begin van de industriële revolutie door William Armstrong. Kranen kunnen stationair, zelfrijdende of op een vrachtwagen worden gemonteerd.
Industriële trucks zijn ook van groot belang voor het hanteren van materialen. Er zijn lift-en dump trucks beschikbaar, afhankelijk van de vereiste taak, inclusief automatisch geleide voertuigen, wat een state-of-the-art technologie is.
Industriële robots zijn niet alleen essentieel voor de productie, maar ook voor de materiaal afhandeling. Bill Taylor bedacht de eerste in 1937. Het eerste octrooi op robotica werd gegeven aan George Devol en zijn Unimation-bedrijf in 1961. Uiteindelijk ontstonden bedrijven als KUKA en ABB in de jaren zeventig op de markt. Faverges SCA – kocht Unimation in 1988 en de Bosch Robotics Division in 2004.
Bulk materiaalverwerking vereist een aantal speciale machines zoals transporteurs, diverters, bewegende vloeren, Stackers, emmer liften, vrachtwagen en Railroad dumpers, evenals vele andere apparaten. Naast Palletisering en container vorming is de verwerking van bulkmateriaal een uiterst belangrijk werkingsgebied dat voor tal van industrieën cruciaal is.