Geen enkele machine kan voor onbepaalde tijd werken zonder gebruik te maken van reserveonderdelen. Zodra de industriële revolutie de wereld veranderde, werden veel verschillende machines in korte tijd uitgevonden. Machines, variërend van personenauto's tot landbouwmachines, vliegtuigen en productieapparatuur, werden in vrijwel alle bedrijfssectoren wereldwijd in de late jaren 1920 gebruikt. Dit betekende dat ze moeten worden gehandhaafd en dat er reserveonderdelen en verbruiksartikelen nodig zijn, zoals smeermiddelen, remblokken, slangen en filters. Toen de wielen verder werden ontwikkeld, werden de banden pneumatisch.
Toen de interne verbrandingsmotor werd uitgevonden, hadden fabrikanten als Gottlieb Daimler en Henry Ford veel reserveonderdelen nodig, en ondanks het feit dat ze het ontwerp creëerden, konden ze niet elk onderdeel zelf produceren, vooral wanneer Ford de assemblagelijn in de auto-industrie wereld. Ze uitbesteed de meeste onderdelen fabricage aan andere bedrijven, en de onderdelen industrie groeide groot. Van smeden tot 3D-printen, reserveonderdelen hebben in iets meer dan een eeuw een lange weg te gaan! Vandaag de dag zijn meer dan 7.000.000 mensen betrokken bij de onderdelen industrie, en de totale jaarlijkse omzet wordt verwacht te overschrijden 3.000.000.000 dollar in 2019.
Fabrikanten zijn onderverdeeld in verschillende groepen. Er zijn bedrijven die originele onderdelen maken (OEM), en anderen produceren vervangende onderdelen. Sommige bedrijven zijn gespecialiseerd in het produceren van onderdelen voor upgrades en accessoires. Sommige fabrikanten, zoals Magna International, gaan een stapje verder en ontwikkelen verschillende systemen die autofabrikanten gebruiken en ze monteren zelfs voertuigen voor hen.
De interne verbrandingsmotor evolueerde uiteindelijk veel, en de geavanceerde brandstof-en ontstekingssystemen volgden. Turbochargers, compressoren en een verscheidenheid aan extra motoren, sensoren en pompen werden in de loop van de tijd geïntroduceerd, en de meerderheid van hen werd geproduceerd door grote bedrijven zoals Bosch, Valeo, General Electric en andere bedrijven. De eerste geforceerde inductiemotor met behulp van een turbocharger was een radiaal ontwerp gemaakt in 1915 door Sulzer. Het apparaat werd in het begin commercieel gebruikt in schepen en het werd geïntroduceerd in massa geproduceerde auto's in 1962. GE, Garret, KKK en Holset behoren tot de grootste turbocharger-producenten van vandaag.
Transmissies evolueren nog steeds na meer dan een eeuw van toepassing. De eerste primitieve twee versnellingsbak werd in 1904 door de Sturtevant broers getoond. Later evolueerde de manuele versnellingsbak, maar de echte doorbraak was de uitvinding van de automatische transmissie. Het planetaire transmissiemechanisme werd gebruikt in het model T in 1908, dat twee snelheden had. De semi-automatische inrichting werd ontwikkeld door GM en REO in het begin van de jaren 1930, maar de koppeling was nog steeds onderdeel van het ontwerp. GM toonde later de Hydra-Matic, de eerste massa geproduceerde automatische versnellingsbak ter wereld. Mercedes-Benz ontwikkelde een eigen versie met een vergelijkbare functie in 1954. De technologie evolueerde en na de jaren tachtig werden vijf en zes versnellingen getoond, en een 7-speed model werd gebouwd door Mercedes-Benz in 2003. ZF, Aisin, BorgWarner, GM en Eaton zijn tegenwoordig enkele van de toonaangevende transmissie makers.
Hydraulica staat erom bekend al geruime tijd te bestaan – zelfs de oude Grieken gebruikten ze. Tegenwoordig is hydraulica een essentieel onderdeel van bijna elke machine die bij de mens bekend is. Wat belangrijker is, veel van de machines die tegenwoordig worden gebruikt, gebruiken hydraulica voor hun belangrijkste functies, zoals graafmachines, vorkheftrucks, Gravers, vrachtwagens, enz. Joseph Bramah en William Armstrong waren de uitvinders die hydraulica naar verschillende industrieën brachten met de ontwikkeling waaraan ze
hebben bijgedragen. Hydraulische kracht vereist veel verschillende onderdelen en systemen die kunnen weerstaan aan hoge druk, zoals pompen, pijpleidingen, zuigers en nog veel meer.
De onderwagen van een machine of voertuig is even belangrijk als de andere onderdelen en systemen. De besturing en het breek systeem zijn veel ingewikkelder geworden dan in het begin van de 20e eeuw. Moderne schijfremmen en vertrager systemen zijn ver verwijderd van de Old School Drum remmen. De materiaal evolutie resulteerde in het gebruik van veel efficiëntere metalen voor remschijven. Echter, remsystemen zijn al sinds de late jaren 1800. Schokdempers, bladveren, aandrijfassen en een overvloed aan andere componenten zijn belangrijke stukjes van de ophanging van bijna elke machine, omdat ze verantwoordelijk zijn voor de handling en veiligheid.
Elektrische systemen behoren momenteel tot de belangrijke onderdelen van elke machine. Met de modernste technologie die wordt gebruikt, maken ze machines nu veiliger en veel efficiënter dan ooit tevoren. Componenten zoals actieve besturing en systemen zoals de drive-by-wire technologie zijn echt belangrijk. GPS-positionering en autonome voertuigen zijn al een ding, wat een eeuw geleden ondenkbaar was.