keyboard_arrow_right Aanbieding toevoegen
keyboard_arrow_right Aanmelden
keyboard_arrow_right Registreren
keyboard_arrow_right Huis
keyboard_arrow_right Industrie
keyboard_arrow_right Zoeken
keyboard_arrow_right Verkopen

Vrachtwagens en Opleggers

Dit is de geschiedenis achter de ontwikkeling van Vrachtwagens en Opleggers

Moderne trucks van vandaag zijn een verre kreet van hun voorgangers. Spreken van de eerste machines die kunnen worden aangeduid als trucks, we moeten teruggaan naar 1769 toen Nicolas-Joseph Cugnot creëerde de stoom aangedreven fardier. In het midden van de 19de eeuw groeide het gebruik van stoom wagons relatief populair, en werd de toepassing beperkt door het ontbreken van een geschikt wegennet. De transportroutes waren op dat moment kort, meestal tussen verschillende fabrieken en treinstations. Een innovatie werd geïntroduceerd in 1881-het eerste type oplegger werd uitgevonden, gesleept door een op stoom aangedreven trekker van de Dion-Bouton, maar het echte oplegger ontwerp dat we vandaag kennen werd ontwikkeld in 1914 door August Fruehauf. Zijn eerste trailer werd bevestigd aan een Ford truck en zijn idee werd zeer populair vanwege de effectiviteit in vrachtvervoer in de VS. Het bedrijf Fruehauf is opgericht in 1918 en produceert nog steeds Trailers en opleggers. Fruehauf behoort momenteel tot de grootste namen in het bedrijfsleven.

De vader van de moderne dag truck

Terug naar de wortels: de vader van de moderne truck is Gottlieb Daimler, die zijn eerste in 1896 bouwde, met behulp van de interne verbrandingsmotor van Karl Benz die een jaar eerder werd ontwikkeld. Voorafgaand aan de truck van Daimler creëerde Benz ook zijn versie van een vrachtwagen, en datzelfde jaar werd de eerste bus gemaakt door Netphener op het chassis van hetzelfde voertuig. Een jaar nadat Daimler de truck introduceerde, kwamen bussing, Renault en Peugeot met hun eigen modellen. Ondertussen begonnen sommige in de VS gevestigde fabrikanten ook te werken aan hun truck modellen, en autocar toonde de eerste in 1899, aangedreven door een 8-PK motor.

Opnieuw in 1899, bouwde Alexander Winton de eerste 18-Wheeler. Zijn eigen Winton Motor Carriage bedrijf had het nodig om weg auto's in het hele land te vervoeren. Een jaar later werd Mack opgericht in Brooklyn – de eerste vrachtwagenfabrikant die een startmotor gebruikt. Mack Trucks bleek een van de zwaarste op de weg te zijn in slechts een kwestie van twee decennia.

De markt groei

Het aantal geproduceerde Trucks begon te stijgen en er werden meer dan 700 eenheden gebouwd in 1904 in de VS. Het aantal groeide tot 6.000 in 1910 en maar liefst 25.000 slechts vier jaar later. Een van de eerste vrachtwagenfabrikanten in de VS was Chevrolet-ze boden hun eerste pick-up truck aan in 1918 en bleven ze verkopen als slechts een cabine-en chassisconfiguratie tot 1931. Kopers werden overgelaten om te beslissen wat achterste uiteinde op de pickups te zetten.

Toen WWI eindigde, waren de geïntroduceerde technologische voordelen opmerkelijk: elektrische Startmotoren, pneumatische banden, 8-cilinder motoren, comfortabele cabines en elektrische koplampen werden standaardkenmerken. Stoommachines werden verouderd in de meeste van Europa en in de VS rond de WWI-periode, maar ze werden nog steeds gebruikt in Groot-Brittannië tot het midden van de jaren 1930 toen dieselmotoren vervangen.

Renault en Ford stapten halverwege de jaren 1920 op de truck markt. Ford bood een flatbed-optie voor de Model T-truck en later voor het model A-versie gelanceerd in 1928, met rollende ramen en een veilige stalen cabine. Een paar jaar later bedacht een man genaamd Fred Jones de eerste gekoelde trailer, omdat ijs en zout een verouderde methode werden om vlees en andere producten te vervoeren die koel moesten worden gehouden. Zijn eerste ontwerp gebruikte een viercilinder motor, een compressor en een thermostaat en hij ontwikkelde het verder door de motor in het voorste deel van de trailer te zetten. Zijn baas Joe Numero richtte al snel het Amerikaanse Thermo-Control bedrijf op en creëerde het Thermo King merk.

Peterbilt werd opgericht in 1939 en produceerde de eerste Heavy Duty logging trucks met een ontwerp dat vandaag de dag nog in gebruik is. Dit is wanneer opleggers populairder geworden vanwege hun effectiviteit in het vervoeren van logs.

Het midden van de 20e eeuw

Ondertussen hebben veel Europese vrachtwagen makers die vandaag nog steeds sterk zijn, hun stappen voorwaarts gezet in de industrie. Fabrikanten als DAF, MAN, Mercedes-Benz en Volvo gedopten in de jaren 1930, 1940 en 1950, voornamelijk door het gebruik van dieselmotoren.

De dieselmotor werd uitgevonden in de jaren 1897, maar werd een populaire oplossing voor trucks nadat Benz een diesel truck in 1923 liet zien. Het was natuurlijk een gemeenschappelijk ding in de jaren 1930. Wat betreft de Amerikaanse markt, de overgang naar dieselmotoren duurde langer en benzinemotoren waren populair tot de jaren 1970. Overhead cabines en meerdere assen werden populaire oplossingen. Na de jaren tachtig werden nieuwe veiligheidskenmerken en milieuvoorschriften geïntroduceerd.

De realiteit van vandaag

Vandaag de dag zijn schone diesel-, elektrische en zelfrijdende Trucks al een ding. Aerodynamisch ontwerp en ruimte-grade technologie vinden hun plaats in vrachtwagenproductie. Er zijn allerlei soorten truck types en maten beschikbaar. Lichte, middelgrote en zware trucks en transporteurs worden overal gebruikt, variërend van de kleine Japanse Kei trucks tot de 18-wielige transporteurs in de V.S. distributie, levering en langeafstandstrucks bestaan, met verschillende draagcapaciteit en asconfiguratie. Trailers en opleggers zijn ook leverbaar in verschillende lengtes en types, zoals flatbeds, uitschuifbare modellen, stepdeck en Specialty-uitvoeringen.