Sinds de industriële revolutie blijven mensen nieuwe machines, gereedschappen en apparatuur komen die in elk aspect van het leven van toepassing zijn. De verscheidenheid aan NUTS machines die we vandaag gebruiken is enorm. Naast de NUTS voertuigen, zoals ATV'S en andere wielen en rupsbanden, is er een overvloed aan machines die in de NUTS machines vallen.
Van luchtcompressoren tot schrankladers en 4x4-voertuigen met speciale apparatuur, de wereld van NUTS machines is de moeite van het bekijken waard. Sommige bijlagen worden ook wel nutsvoorzieningen genoemd, zoals de zout-en zand verspreiders, veegmachines, vorkheftrucks, boren, vrachtwagens uitgerust met vegen en straat wassystemen en sneeuwruimen. Service-en wegassistentie Trucks vallen ook onder deze categorie.
Kort na de uitvinding van de truck werd ook de sleepwagen geïntroduceerd. Ernest Holmes SR. bouwde de eerste in 1916. Zijn bedrijf nam van daaruit af en bloeide voor bijna 60 jaar, waarna Miller Industries zijn aandelen kocht.
Over dezelfde tijd als Sleep trucks werden geïntroduceerd, werd ook de behoefte aan servicetrucks gevoeld. Meer voertuigen op de weg betekenen meer reparaties. De eerste dergelijke voertuigen waren eigenlijk Dodge en Ford Model T Trucks chassis met speciale lichamen op de door een bedrijf genaamd Martin Parry, die later fuseerde met GM. Een nieuw licht-Duty Ford truck assortiment werd getoond in de late 30s met lichamen gebouwd door Budd Manufacturing. In de jaren zeventig werd nieuw design en technologie gepresenteerd. Later werden aluminium en glasvezel gebruikt om gewicht te besparen.
De vorkheftruck en de lift-en vork Trucks behoren tot de nuttigste NUTS machines die er zijn. De eerste dergelijke apparatuur werd gebruikt in de jaren 1800, maar het was meer hijsen dan een vorkheftruck. Decennia later werden vorkheftrucks verbeterd en er werden functies aan toegevoegd. Nadat de eerste machine werd gemaakt in 1887, duurde het een paar decennia voordat de eerste stalen eenheid werd geproduceerd, en de controles werden geperfectioneerd. Na de WWI werd er elektrische stroom aan heftrucks toegevoegd. De Utility Carrier van Willamette werd getoond in 1915, en de truc trekker werd geïntroduceerd in 1917 door de Clark Company. Binnenkort werden ook hydraulische systemen geïntroduceerd. Hyster introduceerde high-tech modellen in de jaren 1930. De jaren vijftig waren de tijd dat vorkheftrucks in omvang toenam en veiliger werden. Naarmate hun ontwikkeling voortduurde, zijn heftrucks tegenwoordig emissiearme machines die worden aangedreven door gas, elektriciteit, diesel, aardgas of propaan.
De snowplow bestaat al sinds het midden van de 19e eeuw. Het was een apparaat bevestigd aan een eenvoudige kar gebruikt in de jaren 1860. Later gingen er door paarden getrokken apparaten in gebruik. Toen Caterpillar tractoren in productie gingen, begonnen grote steden in de VS sinds 1913 met het monteren van ploeg Blades. Al snel evolueerde de machine, en decennia later werd ook de sneeuwblazer uitgevonden. In de jaren zestig werden zout verspreiders geïntroduceerd en werden ze langzaam meer en efficiënter. De machines van vandaag zijn gecombineerde voertuigen die zijn uitgerust met zowel een snowplow als een Salt spreader.
Straatvegers werden uitgevonden toen de industriële revolutie booming was. Een Britse man genaamd Joseph Whitworth ontwierp de eerste mechanische veegmachine in 1840. Charles Brooks en vele andere uitvinders ontwierpen voor de volgende decennia, maar ze waren allemaal gemonteerd op paard-getrokken karren. In 1868 werd een stoom aangedreven veegmachine geïntroduceerd in de VS-het was bedoeld voor spoorweg onderhoud. In 1911 werd het bedrijf Elgin Sweeper opgericht. Het produceerde pick-veegmachines die kosteneffectief bleken te zijn. Straatvegers werden in de jaren zeventig verbeterd en werden veel effectiever en milieuvriendelijker. Moderne veegmachines kunnen zelfs kleine deeltjes zuigen en stofwolken verminderen die in het proces worden gevormd.
De eerste vuilniswagen in de geschiedenis was een stoom aangedreven Kipper voertuig geïntroduceerd door de Thornycroft stoom wagon en vervoerbedrijf in 1897. In de jaren 1920 hadden deze trucks een overdekte achterzijde en werden ze al snel wereldwijd populair. De eerste hijsinrichting die op een dergelijke truck is gemonteerd, is ontworpen in 1929. George Dempster creëerde de Dempster-Dumpsterin 1937, met de geboorte van de term ' Dumpster '. De voorlader werd geïntroduceerd in 1955, gevolgd door de Petersen grijper truck in de jaren zeventig. De Zijlader werd kort daarna geïntroduceerd.
Al het terrein voertuigen (Atv's en latere Utv's) zijn al sinds de jaren ' 60. De Jiger ATV was een amfibische machine die bedoeld was voor militaire doeleinden. Het was een succes, dus fabrikanten zoals Sperry-rand en Honda introduceerden hun eigen modellen. De eerste echte ATV was de Suzuki LT125, gevolgd door Honda TRX200 in 1984. Rond die tijd werden ook CVT-transmissies geïntroduceerd. Vierwielaandrijving was aanwezig in de meeste modellen. De eerste UTV (Utility Vehicle) werd gemaakt door Arctic Cat. De 2006 Prowler. UTV'S zijn zeer veelzijdig en worden gebruikt in tal van verschillende industrieën en werkterreinen en ook voor recreatieve doeleinden.